Commissie Sportiviteit en Gedrag

Het doel van onze sportvereniging VV Kloetinge is het beoefenen van de voetbalsport. Van belang hierbij is dat iedereen altijd sportief met elkaar omgaat waarbij respect, verantwoordelijkheid en “samen” de pijlers van ons gedrag vormen. Op grond van deze binnen VV Kloetinge geformuleerde cultuurwaarden is een gedragscode opgesteld die voor iedereen binnen de vereniging geldt en toepasbaar is in alle situaties. VV Kloetinge verwacht dat deze gedragscode  een belangrijke bijdrage levert aan sportief gedrag, zodat iedereen met plezier voetbalt, traint, begeleidt, fluit, aanmoedigt en/of kijkt naar de wedstrijden.

Er zullen zich, ondanks bovenstaande, situaties voordoen waar de gedragscode in meer of mindere mate overschreden wordt en betrokkenen er onderling niet samen uitkomen dan wel dat de ‘overtreding’ dermate ernstig is dat dit niet onbesproken kan blijven. In dat geval kan de Commissie Sportiviteit en Gedrag (CSG) worden benaderd. De CSG stelt leden en externen in staat om, klachten over zaken en gebeurtenissen aan de orde te stellen. De klachten hebben alleen betrekking op een gedraging (of het nalaten van een gedraging).Het gaat dan om wangedrag in verenigingsverband, of grensoverschrijdend gedrag voor alles wat zich vooral, maar niet uitsluitend, buiten het veld om afspeelt.

De Commissie Sportiviteit & Gedrag (CSG) vormt een onafhankelijk adviesorgaan binnen VV Kloetinge. De commissie adviseert het bestuur gevraagd en ongevraagd.

Op het veld blijven vanzelfsprekend de sancties van de KNVB van kracht. De sancties van een scheidsrechter staan dan ook los van sancties die door het bestuur van VV Kloetinge worden opgelegd. De CSG zal eerst zelfstandig beoordelen of de weg naar het opleggen van sancties kan worden vermeden door gebruik te maken van bemiddeling. Dat sluit namelijk aan op de geformuleerde uitgangspunten.

Per 11 april 2023 bestaat de CSG uit de volgende personen:

• Karen Boele
  • Filip van Gurp
  • Kyle Doesburg

De Commissie Sportiviteit & Gedrag van V.V. Kloetinge is te bereiken via het e- mailadres: [email protected]

Vertrouwenscontatpersoon (VCP)

De leden van de CSG fungeren niet als vertrouwenscontactperso(o)n(en). Hiervoor zijn binnen VV Kloetinge een aparte vertrouwenscontactpersonen aangewezen, waarmee leden in vertrouwen kunnen praten over moeilijke onderwerpen. Als iemand denkt dat er iets mis is, kan diegene naar de vertrouwenspersoon gaan. De vertrouwenspersoon is er voor kinderen, jongeren, ouders, vrijwilligers en medewerkers

Zie voor meer informatie over de VCP: volg de link