Kyle Doesburg kiest voor de ambities van VV Kloetinge

5 februari 2021 20:00

GOES - Als leraar op het Ostrea Lyceum kreeg Kyle Doesburg de afgelopen jaren geregeld de vraag wanneer hij nou eindelijk terug ging keren bij Kloetinge. ,,Daar liepen sommige leerlingen wel over te zeuren, ja.’’ Dat is vanaf nu niet meer nodig, want de 31-jarige spits heeft de knoop doorgehakt. Doesburg vertrekt bij Hoek en keert na dertien jaar terug bij de club waar hij als jeugdspeler twee jaar voetbalde.

De snelle aanvaller is na Jarreau Manuhuwa (ASWH) en Thomas de Rijke (Goes) de derde nieuwe speler voor Kloetinge. Voor Doesburg komt er een eind aan zijn tijd bij Hoek, de Zeeuws-Vlaamse derdedivisionist die hij komende zomer verdeeld over drie perioden in totaal zevenenhalf seizoen heeft gediend.

Doesburg begon in de jeugd van Goes, als keeper. Op zijn vijftiende werd hij veldspeler, als A-junior maakte hij vervolgens de overstap naar Kloetinge. Bij die club was hij onderdeel van een bijzonder getalenteerde lichting, die onder meer kampioen werd en de beker won. ,,Ik heb anderhalf seizoen in de A’s van Kloetinge gespeeld. In de winterstop van het seizoen 2007-2008 werd ik overgeheveld naar de eerste selectie’’, vertelt de aanvaller. Onder Diederik Hiensch degradeerde Kloetinge dat seizoen wel naar de eerste klasse, waarna Doesburg terugkeerde naar Goes.

Vier seizoenen later volgde een overstap naar Hoek, waar hij vijf seizoenen bleef voetballen. Na een uitstapje naar ASWH (één seizoen) keerde Doesburg terug bij Hoek, om met de club de derde divisie in te gaan. Onder trainer Dennis de Nooijer werd hij in het seizoen 2018-2019 de onbetwiste nummer één in de spits en scoorde Doesburg liefst 25 keer. Het leverde hem een overgang naar Stedoco op, maar zijn tijd bij die club werd geen succes. Na een half jaar keerde de Goesenaar al terug bij Hoek.

Was het de tijd en energie waard?

Twee maanden later, in maart 2020, werd de competitie vanwege het coronavirus stilgelegd. En ook dit seizoen was dat het geval, in oktober. Doesburg was op dat moment geen basisspeler. Trainer Lieven Gevaert gaf voorin de voorkeur aan Steve Schalkwijk. ,,De laatste seizoenen ging het niet zoals ik wilde’’, legt Doesburg uit. ,,Als ik na een blessure weer fit was, bleef een echte kans uit.

,,Is het nog de moeite waard om er zoveel tijd en energie te steken als je niet kunt laten zien dat je nog steeds van waarde kunt zijn? Ik heb altijd gezegd dat ik een keer terug zou gaan naar Kloetinge, want bij die club ben ik echt spits geworden. Maar ik wilde niet terugkeren op een leeftijd waarop ik niet meer kan brengen wat mensen van mij verwachten.’’

Doesburg hoopt in Kloetinge het echte plezier in het spelletje weer terug te krijgen. ,,Want dat ben ik de afgelopen tijd wel een beetje kwijtgeraakt’’, bekent hij. ,,Het prestatieve heeft de overhand gekregen, ik zag voetballen bij Hoek steeds meer als werk. Terwijl plezier en presteren echt wel samen kunnen gaan.’’

Hij baalt ook stevig dat er bij Hoek al maanden niet meer is getraind. ,,Sinds half oktober, toen de competitie werd stilgelegd, zijn wij als spelersgroep niet meer samengekomen. Dat vind ik jammer. Ik hoop wel dat we het dit seizoen nog op een goede manier kunnen afsluiten.’’

Daarna wacht een nieuw hoofdstuk bij Kloetinge. Omdat de eersteklasser voor de winterstop onder leiding van Marcel Lourens nog wel trainde, stond Doesburg al een paar keer bij zijn nieuwe club op het veld. ,,De club is echt aan iets moois bezig’’, zegt de aanvaller.

,,Als er één club in Zeeland is die het goed voor elkaar heeft, dan is het Kloetinge wel. Het is een warme vereniging, met alles erop en eraan. Het mooie is ook dat veel jongens van de A1 waar ik in speelde, nu ook overwegen om terug te keren bij de club. Het maakt niet zoveel uit in welk team ze gaan spelen, maar het wordt vooral leuk om weer net zoveel plezier te hebben als in die jaren.’’

download_1.jpg
Kyle Doesburg in 2008 in actie voor Kloetinge tegen Nivo Sparta. © Willem Mieras

Naar de hoofdklasse met Kloetinge