JO15-1 komt knap terug in tweede helft.

SC 't Zand JO15-1

Divisie 6 D

19 september 2020 12:45

B.J. (Bert) Schotanus

De start van de competitie is altijd spannend. Je weet (vrijwel) niets van de tegenstander en ook het inschatten van het niveau van de eigen ploeg is lastig. In de voorbereiding zijn natuurlijk diverse oefen- en bekerwedstrijden gespeeld, maar die tegenstanders komen niet uit in Divisie 6 (voorheen 3e divisie) en waren dus geen goede graadmeter. Als we de eerste 20 minuten van de wedstrijd tegen 't Zand als graadmeter voor het komende seizoen moeten nemen, dan belooft het een lang en zwaar seizoen te worden. Kloetinge werd in die periode compleet overlopen. Uiteraard heeft dit te maken met de kracht van de tegenstander, maar Marcel gaf al tegen het einde van de warming-up aan dat hij het gevoel had dat er een bepaalde slapheid in het team zat. Het bleek een gevaarlijke combinatie: een slap startend Kloetinge tegen een agressief 't Zand.

Al binnen een minuut rolde de bal tergend langzaam via de binnenkant van de paal onze goal in. Zelden startte dit team zo zwak. We slaagden er niet in om een vrije man te vinden en dat resulteerde in onverzorgd voetbal en een hoop rommelige momenten die iedere keer in het voordeel van  de tegenstander uitvielen. 't Zand kreeg nog twee goede schietkansen, maar verder bleven grote kansen uit. Dat was een klein wonder want Kloetinge kwam geen moment in het spel. Na een minuut of 20 leken de jongens eindelijk wakker en leek ook het besef te komen dat er op dit niveau meer gevraagd wordt dan lekker een balletje overtikken. Er kwam meer lef in het spel en er werd meer zonder bal bewogen. Het feit dat 't Zand behoorlijk met krachten gesmeten had in die eerste fase, en nu duidelijk minder energiek over kwam, speelde uiteraard ook wel mee bij het veranderen van het wedstrijdbeeld. Veel meer dan een afstandsschot kwamen we in de eerste helft echter niet.

Afgaande op de eerste helft waren er in de rust weinig bezoekers die nog een euro gaven voor een goed resultaat voor Kloetinge. Het mooie aan voetbal is dat kleine zaken grote gevolgen kunnen hebben voor het verloop van een wedstrijd. Natuurlijk kwam Kloetinge na de rust beter uit de kleedkamer dan aan het begin van de wedstrijd; natuurlijk kwam ook 't Zand anders uit de kleedkamer dan in de eerste helft. De belangrijkste reden voor een compleet andere tweede helft was een tactische zet van onze trainer. Waar de in de eerste helft ijzersterk spelende aanvoerder van 't Zand alle ruimte kreeg, werd deze in de tweede helft volledig aan banden gelegd door Amy. Ze was gisteren het perfecte voorbeeld van enorm belangrijk voor je team zijn zonder dat je goals maakt of iedere keer je directe tegenstander uitspeelt. Door deze omzetting was de wedstrijd veel meer in balans en gedurende de laatste 20 minuten werd Kloetinge sterker en sterker.

Een gelijkmaker ging in de lucht hangen. Hier werd goed op ingespeeld door Finn Zuidweg als linksbuiten te positioneren. Er werd veel gevaar gesticht over de linkerkant en al snel leek Finn de 1-1 binnen te tikken. Een fraaie redding van de keeper van 't Zand stond dit in de weg. Niet veel later was het wel raak: 1-1. Thom tikte bij de tweede paal een vrije trap binnen. Met de kansloze start van de wedstrijd in het achterhoofd was de vreugde bij het team groot. Dat duurde helaas niet lang. De grensrechter had buitenspel geconstateerd en de scheidsrechter kon niet anders dan de goal afkeuren. Natuurlijk was er teleurstelling over dit moment, maar in plaats van het hoofd te laten hangen, werd er nog overtuigender gezocht naar de op dat moment zeker terechte gelijkmaker. Lang hoefden we niet te wachten. Thom werd aangespeeld in het strafschopgebied en werd tegen de grond gewerkt door een tegenstander: strafschop. Eerst lijkt de keeper opnieuw in de weg te liggen (door de inzet van Thom te stoppen), maar uiteindelijk ramt Thom de bal toch in de goal.

We konden uiteindelijke dus tevreden vertrekken uit Tilburg. Op basis van de tweede helft een terechte uitslag. Naar de eerste helft kijkend hadden we absoluut geen recht op een punt. Al met al was het een leerzame middag en zullen er voor Marcel voldoende "aanknopingspunten" zijn voor de komende weken. Volgende week spelen we thuis tegen de amateurs van Sparta Rotterdam.