Nieuwe trainer van de 19-1 is een ''oude'' bekende

10 mei 2023 19:45

Aloys Meerman wordt volgend seizoen de trainer van het hoogst spelende jeugdteam van Zeeland, VV Kloetinge JO19-1. Momenteel traint Meerman de JO15-1 van Kloetinge wat hij combineert met het trainerschap bij tweedeklasser VCK.

Na één seizoen JO15-1 tekent Aloys Meerman bij de JO19-1 ,,Hij is een voetbaldier in hart en nieren”.

De contractverlenging lijkt aan te geven dat Meerman een positieve indruk heeft achtergelaten bij het bestuur van Kloetinge. Bestuurslid technische zaken, Dirk Rooze beaamt die stelling: ,,Bij de JO19-1 is het de bedoeling dat spelers op hun weerbaarheid getoetst worden. Daarnaast wordt er gekeken naar hun intrinsieke motivatie om in het eerste elftal te spelen. Afgelopen seizoen heb ik Aloys als voetbaldier in hart en nieren meegemaakt. Door zijn enorme gedrevenheid doet hij meer dan wat er van hem gevraagd wordt. Ten koste van alles probeert hij een groep mee te nemen in zijn gedrevenheid. Een goede match dus met de JO19-1.”

Rooze vervolgt: ,,Wat uiteindelijk de doorslag gaf is zijn connectie met de trainer van de Onder 23, Giovanni Siereveld. Het is belangrijk dat de JO19-1 goed samenwerkt met de Onder 23. Hoewel Aloys duidelijk zijn eigen mening heeft, staat hij ook open voor ontwikkeling. Met Giovanni, Jurriaan van Poelje en Diederik Hiensch kan Kloetinge denk ik als een kweekvijver fungeren in zijn ontwikkeling.”

6f0712c4-72a7-48a7-9d89-297679bc4862.jpg

Toen Meerman in de vorige zomerstop tekende voor een seizoen bij Kloetinge, wist de Arnemuidenaar dat zijn carrière een boost zou krijgen. ,,Dit is de grootste en beste vereniging van Zeeland”, vertelt Meerman. ,,De senioren spelen natuurlijk één niveau lager dan Hoek maar dat is minder een vereniging. Kloetinge heeft veel jeugdelftallen waarvan alle selectieteams op niveau spelen.”

Één van die selectieteams is de JO15-1, het huidige team van Meerman. ,,Dit seizoen bij de JO15-1 is me heel goed bevallen. Eerder ben ik jeugdtrainer geweest bij wat kleinere clubs. Bij die ‘dorpsclubs’ had ik het naar me zin maar hier zijn de jongens gedrevener en is het niveau hoger. Dat merk je. Ik zal een voorbeeld geven: In dit team beheersen de jongens vier manieren van druk zetten bij de opbouw van de tegenstander. Je kunt dat misschien overdreven vinden”, lacht Meerman. ,,Maar het geeft aan dat het niveau hier hoog is. Daarnaast vormen deze jongens gewoon een heel leuke groep.”

Hoewel de oefenmeester in zijn nopjes is bij de JO15-1, ligt zijn voorkeur toch bij de oudere jeugd. ,,Ik ben ambitieus dus wil ik als trainer op zo’n hoog mogelijk niveau acteren. De oudere jeugd is daarom mijn streven. Dat ik nu aangenomen ben voor de beste jeugdploeg van Zeeland is top. Ik ben dan ook blij met het vertrouwen vanuit de club. Vereerd voel ik me eerlijk gezegd niet want ik heb dat vertrouwen zelf moeten winnen. Wel realiseer ik me dat ik volgend seizoen gewoon weer op nul begin. Om een succesvol jaar te draaien, zal ik spelers beter moeten maken en laten doorstromen naar -het liefst- het eerste elftal.”

Of Meerman het zal lukken om een succesvol seizoen neer te zetten bij de JO19-1 zal moeten blijken. Aan zijn enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen: ,,Ik heb enorm veel zin in volgend seizoen. Doordat ik volgend jaar zondagclub Philippine ga trainen met mijn vader sta ik elke dag op het veld. Een ideale combinatie die hopelijk nog een aantal jaar zal blijven bestaan. Wat mijn toekomst hier bij Kloetinge betreft? Ik hoop dat deze club een tussenstation is. Maar wel een station waar de trein kapot is zodat ik er wat langer kan blijven.