Vertrouwenscontactpersoon

Vertrouwenscontactpersoon (VCP)

VV Kloetinge vindt het belangrijk om haar leden in een veilige omgeving te laten sporten. Helaas zijn incidenten, klein of groot, niet altijd te voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pesten, discriminatie, agressie en geweld, ongewenste intimiteiten of ander ongewenst gedrag. Soms kunnen bepaalde situaties worden besproken met een trainer, leider, teammanager, coördinator of bestuurslid. Maar soms ligt het onderwerp gevoeliger en is het prettiger om met iemand van buitenaf hierover te praten en advies te vragen.

Voor dit soort situaties heeft VV Kloetinge twee vertrouwenscontactpersonen aangesteld. Deze vertrouwenscontactpersonen verzorgen de eerste opvang en zijn het eerste aanspreekpunt voor leden, ouders, trainers, begeleiders en vrijwilligers. Ze nemen meldingen aan, bieden een luisterend oor en informeren over mogelijke vervolgstappen.

De VCP heeft een geheimhoudingsplicht. Dat het soms belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken zal duidelijk zijn, maar dit gebeurt nooit zonder overleg en toestemming.

Vertrouwenscontactpersonen bij V.V. Kloetinge

Ton de Craene & Karen Boele