Knappe overwinning Kloetinge JO13-1 op TSC

Onder 13 competitie (A-cat), 3e divisie C

3 november 2018 10:00

K. (Kristijan) Wagenaar

Op een zonnige, maar koude, novemberochtend stond voor onze jongens de thuiswedstrijd tegen de JO13-1 van TSC uit Oosterhout op het programma. Gezien de uitslagen van de afgelopen weken beloofde dit een pittige tegenstander te worden; een zekere overwinning zat er vandaag dus absoluut niet in. Waar de ziekenboeg aan de ene kant gelukkig weer wat leegstroomt (Mika en Jens zijn gelukkig allebei weer hersteld), raakt deze aan de andere kant weer vol. Ricardo kan door een hamstringblessure voorlopig nog niet voetballen. Doordat Robin ook nog steeds geblesseerd is, blijven er dus maar 12 spelers over om uit te kiezen. Het is fijn dat Jurre wederom bereid was om, na zijn eigen (gewonnen) wedstrijd met de JO12-1, aan te sluiten als wisselspeler.

De eerste paar minuten start Kloetinge sterk: de bal gaat soepel van links naar rechts. Met name op het middenveld weten Wesley, Jens en Persijn elkaar goed te vinden. Ook Jorik begint erg goed aan de wedstrijd en zorgt met een schitterende actie op rechts direct voor gevaar. Na deze start wordt het spel wat slordiger en neemt TSC meer het initiatief. De TSC-spelers proberen meermaals hun buitenspelers te lanceren, maar Boris en Jay weten de aanvallen goed te pareren. Wessel en Finn Z. zorgen er, door goed rugdekking te geven, voor dat het eigenlijk niet echt gevaarlijk wordt voor de goal van Finn V. Een keer komt TSC er wel door, maar hun aanvaller schiet de bal in de korte hoek naast.

Dan komt de 17e minuut van de wedstrijd: Jorik krijgt de bal aan de rechterkant van het veld, maakt een mooie actie en geeft een schitterende voorzet. Wesley twijfelt niet en ramt de bal (de lat licht toucherend) bijna door het net: 1-0 voorsprong voor Kloetinge. Vanaf dat moment gaat het weer beter lopen bij Kloetinge. Ineens wordt er weer mooi gecombineerd, en wordt er vooral weer doelgericht gevoetbald. TSC weet even niet waar ze het moeten zoeken, en vlak na de openingstreffer lijkt Jens de voorsprong te verdubbelen. Zijn schot spat jammer genoeg uiteen op de lat.

Bij een spaarzame uitval van TSC moet Wessel aan de noodrem trekken. Een nuttige (faire) overtreding aan de rand van ons strafschopgebied kost hem wel een gele kaart, maar hij voorkomt op deze manier wel een grote kans voor de bezoekers. De vrije trap wordt overgeschoten en het gevaar is weer geweken. Thom komt erin voor Wessel, en Kloetinge gaat verder met waar ze mee bezig waren. Pieter is goed aanspeelbaar en kaatst de ballen steeds netjes op zijn medespelers. Er is eigenlijk continu dreiging rond de zestien van TSC en wederom lijkt de tweede goal te vallen. Het schot van Wesley vliegt net langs de kruising.

De tweede helft volgt een ander beeld zien. TSC lijkt scherper uit de kleedkamer te zijn gekomen dan Kloetinge en zet behoorlijk druk op onze verdediging. Nu worden we daar niet echt warm of koud van, want onze jongens tonen al de hele competitie aan dat het erg lastig scoren is tegen Kloetinge JO13-1. Door over het hele veld goed druk te zetten is er voor de tegenstanders bijna geen doorkomen aan. En als ze er dan toch doorheen komen, dan staat daar de beste keeper in de 3e divisie: Finn Verhulst (die ook vandaag weer een paar schitterende reddingen had).

Kloetinge moest het de tweede helft vooral hebben van tegenhouden en gokken op de counter. Met Mika, Pieter en Jorik in de voorste linie, en een creatief middenveld erachter, is de counter een gevaarlijk wapen van onze ploeg. Zeker met de fenomenale traptechniek van Finn Z. van achteruit. Een superstrakke vrije trap van Finn Z. over een meter of 50 zorgt ervoor dat Mika weg kan sprinten van zijn tegenstander. Hij ziet dat de TSC-keeper even zijn goal kwijt is en plaatst de bal in het lege doel: 2-0.

Deze tweede goal zou voor rust moeten zorgen, maar dat was niet het geval. TSC gaat nog nadrukkelijker op zoek naar een goal. Uiteindelijk valt deze ook. Met nog een minuut op tien op de klok wordt een afvallende bal uit een corner binnengeschoten. De eerste tegengoal in de competitie is een feit. Het wordt ouderwets “billenknijpen” als TSC meer en meer druk zet op onze goal. Kloetinge verdedigt met man en macht de voorsprong, maar dit lukt niet zonder het weggeven van een aantal corners en vrije trappen. Met nog 1 minuut te gaan krijgt TSC een vrije trap op een zeer gevaarlijke plek net buiten ons 16-meter-gebied. Het vizier van de TSC-speler staat gelukkig niet op scherp en de bal wordt overgeschoten. De overwinning is een feit. Zeker de eerste helft werd er bij vlagen erg leuk gevoetbald, en we blijven meedoen om de bovenste plaatsen op de ranglijst. Bovenal was weer goed te zien dat dit team tot heel veel in staat is als ze er met z’n allen voor gaan.

Finn V, Jay, Wessel, Thom, Finn Z., Boris, Wesley, Jens, Persijn, Jorik, Pieter, Mika, Robin, Ricardo en Jurre: proficiat met een knappe overwinning. Op naar de volgende!