Kloetinge JO13-1 pakt de draad weer op

GPC JO14-1

12 januari 2019 9:15

Na een korte winterstop waarin JO13-1 de eerste competitiehelft heeft geëvalueerd starten we vandaag weer aan de voorbereiding op het tweede deel van de competitie. Na 3 trainingen deze week spelen we vandaag tegen GPC JO14-1, dit in aanloop naar de inhaalwedstrijd tegen Unitas Gorinchem op 26 januari a.s.

Voordat we toekomen aan het verslag van deze wedstrijd nog even een korte terugblik op de competitie tot dusver. JO13-1 staat op een mooie 4e plaats in een sterke competitie en onze jongens hebben over het algemeen goed gevoetbald. In ieder geval altijd hard gewerkt. Er werd slechts 1 keer gelijk gespeeld en 3 keer verloren, waarbij 2 van de 3 verliespartijen niet terecht of onnodig waren. Hier staat tegenover dat we ook wel een paar keer gelukkig hebben gewonnen, kortom deze tussenstand geeft aardig de krachtsverhoudingen weer.

Ons doelsaldo (14 voor en 8 tegen) is tekenend voor het seizoen. We krijgen heel weinig doelpunten tegen (waarvan nog 6 in 2 wedstrijden tegen 't Zandt en Unitas '30), maar we scoren zelf moeizaam (8 doelpunten in 2 wedstrijden tegen Willem II en JVOZ). Hier ligt dan ook de grootste uitdaging voor deel 2 van de competitie: meer kansen creëren en afmaken! Zonder daarbij achterin 'open huis te houden'. Nog meer lef tonen en durven voetballen (aanspeelbaar zijn en durven inspelen). Eens zien of we hiermee vandaag een start kunnen maken.

We moeten het nog steeds zonder Robin doen, al hopen we allemaal dat we hem binnenkort weer op de training mogen begroeten. De behandelend arts moet hiervoor nog wel groen licht geven.

Vandaag dus op bezoek bij GPC JO14-1 getraind door ons wel bekende Karl Vergouwen. Onze jongens moesten er duidelijk nog even inkomen want de eerste helft was (ver) onder ons niveau. Sterker nog, het deed bijna zeer aan onze ogen...We deden bijna alles wat we nu juist niet moeten doen en we vergaten de dingen waar we (eindeloos) op trainen. In balbezit waren we veel te onrustig en gehaast en daardoor dus onzuiver in de passing. Als we dan ook nog het speelveld klein maken door lekker met zijn allen 'naar binnen' te kruipen, dan kunt u het wel raden. Flipperkast en kluitjesvoetbal en dat moet je tegen een fysiek sterker tegenstander nu juist niet doen. Het storen en druk zetten deden we ook niet collectief, waardoor we elkaar regelmatig voor 'Jan met de korte achternaam' lieten lopen. Kortom, GPC was iets sterker zonder echt goed te voetballen. Door een slippertje in onze anders zo betrouwbare verdediging gaan we met een 1-0 achterstand rusten. Pfff, dat valt nog niet mee.....

De tweede helft zien we gelukkig weer wat van het JO13-1 wat in de (sub-)top van de 3e divisie speelt. Nog niet het gewenst niveau maar al veel beter dan in de 1e helft. We zijn scherper en feller in de duels en jagen GPC regelmatig collectief op. Hier hebben ze het duidelijk moeilijk mee en we dwingen ze regelmatig tot het maken van fouten. Zelf zijn we rustiger aan de bal en houden het veld nu wel groot-breed. We maken al snel in de 2e helft de gelijkmaker door een intikkertje van Mika (alert gereageerd) na een goed schot van Wesley. Niet veel later legt Finn Z. de bal panklaar op het hoofd van de invliegende Thom die de bal strak tegen de touwen kopt, 1-2. We geven GPC nu geen tijd en ruimte meer om op adem te komen en we zijn nu duidelijk de bovenliggende partij. Na een goede aanval schiet Ricardo de bal 'ieselijk' hard in de bovenhoek. De kansloze keeper van GPC heeft de bal waarschijnlijk alleen gehoord, 1-3.

Ricardo heeft de smaak te pakken en na goed druk zetten soleert hij de ruimte in aan de rechterkant om vervolgens een afgemeten voorzet bij de 1e paal te leggen. Hier staat Pieter klaar en hij hoeft alleen maar tegen de bal aan te lopen. Zo scoren we uit een 2e kopdoelpunt de 1-4, wat ook de eindstand is.

Een nuttige oefenwedstrijd waarin eens te meer blijkt dat we de gemaakte afspraken moeten nakomen en met 100 % inzet-overtuiging moeten spelen. Doen we dit niet dan hebben we het tegen veel tegenstanders lastig. A.s. zaterdag spelen we thuis om 10.00 uur tegen RCS JO13-1.