Klinkende overwinning JO15-1

... (penalty)

31 augustus 2019 10:00

J. (Jan) Sinke

Het hart van iedere voetballer zou gisteren sneller zijn gaan kloppen bij het betreden van het Wesselopark: een strakblauwe lucht, een licht briesje, maar bovenal een schitterend veld met gras dat nog nat is van de ochtenddauw. De perfecte ingredienten voor een wedstrijd tussen twee JO15-teams die op divisieniveau zullen uitkomen komend jaar. Zoals bekend zal onze JO15-1 in de 3e divisie haar kunsten gaan vertonen. De tegenstander van gisteren, MOC ’17 uit Bergen op Zoom, is zelfs een 2e divisionist. Het doel van Kloetinge JO15-1 is om de in de beker in ieder geval te “overzomeren” en de poulefase dus door te komen. Een overwinning zou een mooie start zijn.

Voor frequente bezoekers van de trainingen van onze mannen is het inmiddels een bekend patroon: felle positiespelvormen met veel aandacht voor combinaties en snelle omschakeling. De eerste oefenwedstrijd tegen Terneuzen, dat het JVOZ 15-1 afgelopen vrijdag erg lastig heeft gemaakt in hun onderlinge bekerwedstrijd (slechts 2-1 verlies), bleek nog wat vroeg om de trainingsarbeid op het veld terug te zien. Afgelopen week tegen Roosendaal was al een ander verhaal: Kloetinge speelde fel en direct en was in staat om de tegenstander de wil op te leggen. Het was de vraag of de jongens dit ook tegen een team uit de 2e divisie voor elkaar konden krijgen.

De eerste helft van de wedstrijd liet zien dat er veel potentie in het team zit. Het spel was weer beter dan de week ervoor en MOC werd stevig onder druk gezet. Iedereen speelde vol overgave en probeerde altijd de voetballende oplossing te vinden. De flanken met Marouane en vooral Job zorgden continu voor dreiging. Het middenveld was volledig in onze handen, dankzij sterk optreden van Hylke, Dominique en Jens. MOC ’17 had moeite om tot voetballen te komen en werd gedwongen tot het spelen van risicovolle ballen die vaak een prooi waren voor de Kloetinge-spelers. Verdedigend stond het goed en kansen werden de eerste vijftien minuten niet weggeven, terwijl er aan de andere kant een paar behoorlijke mogelijkheden op een goal waren.

Toch slaagde de tegenstander erin om op voorsprong te komen. In een spaarzaam moment in ons strafschopgebied verdween de bal via een onduidelijke klutsbal achter een sterk keepende en opbouwende Finn in ons doel. De kracht van ons team kwam dan pas echt naar voren: even gingen de koppies naar beneden, maar vrijwel direct daarna werden de ruggen gerecht en kwam het geloof in een goed resultaat weer terug. Het gevolg hiervan vond binnen vijf minuten na de treffer van MOC plaats als Jens met een vlammend schot van een meter of 20 de bal in de goal jaagt. Kloetinge wilde na dit moment duidelijk meer, en kreeg ook loon naar werken. Marouane werd aangespeeld, speelde zich fraai vrij en bediende Thom die van zijn rechtsback-positie mee opgekomen was. Thom sneed het strafschopgebied binnen en stifte de bal over de keeper in de verre hoek. Trainingsvormen, waarin alle spelers gedwongen worden om te bewegen en ruimte te maken voor anderen, kwamen bij doelpunt samen.

Met een 2-1-voorsprong konden onze mannen de tweede helft starten. Bas is voor Hylke in het veld gekomen, en Cas vervangt Robbin (die wederom erg sterk speelde in de spits). Het spelbeeld in de tweede helft was iets anders dan in de eerste helft. Kloetinge was nog steeds de bovenliggende partij, maar maakte het zichtzelf moeilijk die te vaak te snel de lange bal te spelen. De passing was ook wat minder zuiver, waardoor het hoge niveau van de eerste helft niet meer echt gehaald werd. Toch werden er nog een aantal stevige kansen gecreeerd, waaruit Job en Cas allebei één keer konden scoren. Lars en Siep hadden in het centrum van de verdediging de zaken op orde, en Jannes hield de snelle, behendige rechtsbuiten van MOC knap uit de wedstrijd. Wanneer de Bergenaren een minuut of 5 voor tijd nog een strafschop krijgen (en benutten) leek het nog even spannend te worden, maar uiteindelijk speelde Kloetinge de wedstrijd netjes uit.

Een goed begin van de bekercompetitie, maar het is vooral mooi om te zien hoe het team groeit en steeds meer op elkaar ingespeeld raakt. Toch zit er nog genoeg “rek” in de ploeg en kunnen er nog stappen gezet worden. Als er zo fanatiek en intensief getraind blijft worden als in de eerste weken van dit seizoen, en de strijdvaardigheid zo hoog is als gisteren, dan kan het een heel leuk seizoen worden.