MO15-1 komt sterk terug in Roosendaal

Kloetinge MO15-1

Groep 1 2

31 augustus 2019 13:15

Op waarschijnlijk de laatste tropische dag van dit kalenderjaar mochten onze meiden aantreden tegen de MO15-1 van RKVV Roosendaal. Hoewel er afgelopen week goed getraind is, en het team een positieve boost had gekregen door het goede nieuws dat Lionel Fitsch de donderdagavondtrainingen voor zijn rekening gaat nemen, was er op voorhand niet veel reden om van een goed resultaat uit te gaan. Onze tegenstander van vandaag was namelijk een team dat al drie jaar in deze samenstelling in de MO15 speelt. Daarnaast waren de meiden allemaal “echte” MO15-meiden (en zelfs twee MO17-speelsters), terwijl er in ons team nog 8 MO13-meiden spelen.

Het verschil in ervaring en leeftijd was in de eerste minuten niet te zien op het veld. Kloetinge startte sterk en creëerde drie echt goede kansen. Loïs D. en Romy zorgden ervoor dat ze een paar keer erg gevaarlijk voor de keeper van Roosendaal verschenen. Helaas stond het vizier nog niet op scherp. Na deze sterke openingsminuten werd onze tegenstander steeds sterker. Gelegenheidskeeper Fleur pakte op fraaie wijze een paar ballen en zorgde met verre uittrappen voor direct gevaar aan de andere kant. Een slimme tactische zet van Mario (een 4-4-2-opstelling in plaats van het gebruikelijke 4-3-3) pakte goed uit. Ons versterkte middenveld (Synne, Amy, Melissa en Frédérique) met twee fysiek sterke en beweeglijke aanvallers (Loïs D. en Romy) kon de tegenstander redelijk in toom houden. Sterker nog, na een mooie uitbraak wist Romy zelfs de 0-1 te scoren.

Roosendaal zette vanaf dat moment nog meer aan. Rosalie speelde samen met Nova L. In het centrum van de verdediging. Het gevaar van de tegenstander kwam echter met name over de flanken. Twee snelle, behendige buitenaanvallers proberen keer op keer langs onze backs te snellen. Anne en Loïs H. deden hun uiterste best om de aanvallen te stoppen, maar de kracht van de buitenaanvallers was groot en ook Roosendaal begon kansen te krijgen. In eerste instantie gingen de pogingen niet in de goal, maar halverwege de eerste helft scoorden de Roosendaalse de gelijkmaker. In het vervolg van de eerste helft leek Kloetinge te breken. Er volgden nog twee tegengoals voor de rust en de meiden leken rijp voor de slacht.

In de rust werd duidelijk gesproken over het blijven voetballen vanuit de eigen kracht en dat de verdedigende arbeid geleverd moest blijven worden. Zo niet, dan was de verwachting dat de tegenstander over ons heen zou lopen en er een grote nederlaag zou volgen. De eerste tien minuten van de tweede helft leek hetgeen werd gevreesd uit te komen. De Kloetingse meiden kwamen niet meer echt van hun eigen goal af en er werd stevig op onze goal geschoten. Loïs H. bleek een verrassend goede keeper. Ze gaf namelijk zelf aan dat ze niet kan keepen. Net zoals ze vorige week vertelde dat ze niet kan verdedigen (en vervolgens een wereldpartij speelt als voorstopper). Het is mooi om te zien hoe verborgen talenten komen bovendrijven.

Eigenlijk gold dit voor het hele team in het tweede gedeelte van de tweede helft. Eerst werd de vierde tegengoal nog geïncasseerd, maar wat daarna gebeurde had niemand verwacht. De meiden richtten hun hoofden op en gingen nog harder vechten voor iedere bal. We namen steeds meer het heft in handen en wonnen steeds vaker de duels: in de verdediging, maar ook op het middenveld en de aanval. Amy had al een halve marathon gelopen, maar leek nog nieuwe energie te hebben gevonden en stak het veld keer op keer over. Fadya schakelde de gevaarlijke linksvoor (die bijna een keer zo groot was als Fadya zelf) compleet uit, Nova P. bleef maar gaan (ze ging zelfs zo diep dat ze met oververhittingsverschijnselen van het veld af gehaald moest worden), en Nova L. Speelde uitstekend op de voor haar onbekende linkshalf-positie. Ook Rosalie speelde een dijk van een wedstrijd en was in de slotfase gevaarlijk met mooie lange ballen naar onze aanvallers. Fleur, die de eerste helft nog op goals stond, ging in de tweede helft helemaal los. Ze draaide en keerde de verdediging van Roosendaal dol en scoorde twee keer knap. Zo werd het verrassend 4-3.

Een verrassing hing in de lucht. Kloetinge rook bloed en wilde doordrukken. De gevaarlijke aanvalsters van Roosendaal leek echter de wedstrijd in het slot te gooien: 5-3. Het ongelofelijke gebeurde: opnieuw rechtten onze meiden de rug en Loïs D knalde op schitterende wijze de bal in de kruising. Zou het dan toch nog. Het antwoord is “nee”. Kort na onze aansluitingstreffer scoorde Roosendaal wederom, waarna de einduitslag (6-4) bereikt. Een nederlaag dus, maar wel een wedstrijd om trots op te zijn. We zijn nog volop aan het bouwen met dit team en het is echt knap dat we zo goed tegenstand bieden tegen een opponent die al meerdere jaren samenspeelt en bovenal gemiddeld veel ouder is.

Fleur, Frédérique, Rosalie, Nova en Nova, Loïs en Loïs, Fadya, Melissa, Amy, Anne, Synne en Romy (en natuurlijk Bente als mental coach): super gespeeld en de complimenten voor jullie doorzettingsvermogen. Ga zo door. Blijf goed trainen, dan kan het nog een heel mooi en leerzaam jaar worden.