Zakelijke overwinning JO15-1 in Axel

FC Axel JO15-1

12 september 2020 11:15

J.L. (John) de Rijck

Laten we de overwinning van onze JO15-1 op de leeftijdsgenoten van Axel maar gewoon "zakelijk" noemen. Tijdens en vlak na de wedstrijd zal bij Marcel en Jeffrey vooral het gevoel overheerst hebben dat het zwak was wat onze jongens lieten zien. En dat was het ook: weinig beweging in balbezit, laks in het vastzetten van de tegenstander bij balverlies, en slap in de afwerking. Terugkijkend op de wedstrijd moeten we ook concluderen dat de jongens geen kans hebben weggegeven en er behoorlijk wat gecreeerd hebben. Uiteindelijk hebben ze gewoon gedaan wat ze moesten doen: winnen en de volgende ronde van de beker halen.

Niets is gevaarlijker voor een sporter dan je laten afleiden door omstandigheden. Een slecht veld (op het oog een schitterend nieuw kunstgrasveld, maar de korrels waren ongelijk verdeeld), tijdrekken door de tegenstander; allemaal zaken die gisteren in grote mate van toepassing waren op de wedstrijd. Heel even leek het erop dat de veel zwakkere tegenstander erin slaagde om ons hiermee zodanig te beinvloeden dat het ons de overwinning zou kosten. Gelukkig bleven onze jongens (en Amy) uiteindelijke bij de les en deden waarvoor we door de Westerscheldetunnel waren gereisd: winnen.

Na een moeizame eerste helft waarin we drie, vier open kansen kregen en deze niet benutten, zorgde de extra power van Robin en Amy op de flanken ervoor dat we wedstrijd openbraken door een goal van Pieter. Het was mooi dat juist hij deze goal maakte. Af en toe is hij ongelukkig in de afronding, maar hij ontwikkelt zich echt goed als spits. Hij is een goed aanspeelpunt aan het worden en zorgt ervoor dat de centrale verdedigers van de tegenstander echt een vervelende wedstrijd hebben. De assist voor de eerste goal kwam van Robin, die onder toeziend oog van zijn oom en tante, ijzersterk inviel in de tweede helft. Na deze assist zorgde hij zelf voor de bevrijdende 0-2. Uiteindelijk maakte gelegenheidsspits Jens er nog 0-3 van.

Dat het in de competitie (veel) beter zal moeten dan gisteren is voor iedereen duidelijk. Daar staat tegenover dat we "gewoon" door zijn in de beker en dat we een team zijn dat moeilijk te verslaan is. Volgende week zijn we hopelijk weer helemaal compleet en kunnen we aan de bak in Tilburg tegen 't Zand JO15-1.