Dapper Kloetinge JO 13-2 staat met lege handen

SC Gastel JO13-1

25 november 2017 10:00

Vandaag spelen we weer thuis en we hebben nog wat goed te maken. Vorige week was het namelijk ver beneden ons niveau. Uiteindelijk hebben we nog wel gelijk gespeeld, maar het veldspel was ronduit zwak. Geen durf en initiatief in balbezit wat voetballen lastig maakt. Hopelijk was het een incident en laten onze jongens vandaag weer zien dat ze lekker kunnen voetballen. De einduitslag zien we dan wel, dat is (bij ons) ondergeschikt aan goed veldspel.

We hebben een gelijk aantal punten als onze gasten, maar zij hebben 2 wedstrijden minder gespeeld. Kortom, we kunnen onze borst nat maken zeker ook als we met een schuin oog naar de warming up van Gastel kijken. Een fysiek sterke ploeg. Vandaag missen we Marouane en Jamiro, dus hebben we maar 1 wissel. Aangezien zowel Robin als Persijn knieklachten hebben, komt Thom Meijboom van JO 13-1 ons versterken. Hij begint samen met Persijn op de bank. Voor Thom een mooie gelegenheid om na zijn schouderbreuk weer langzaam terug te komen en minuten te maken. Thom, op voorhand dank voor jouw hulp!

Vanaf het eerste fluitsignaal pakken we het gelijk goed op. Kloetinge heeft een licht veldoverwicht en het meeste balbezit. We proberen in ieder geval weer te voetballen. Niet alles lukt, maar de intentie is er. Wesley kan deze keer de ballen wel kwijt bij zijn verdedigers. Er wordt bij vlagen leuk en goed gevoetbald. Wel hebben we wat moeite met het 4-4-2 systeem van onze tegenstander. We houden te lang een verdediger achterin waardoor we vaak een speler op het middenveld tekort komen. Tegen 2 spitsen van de tegenstander kun je prima 3 verdedigers zetten. Wel moeten de halfspelers dan goed opletten want zij hebben veel ruimte in hun rug te verdedigen. We zijn hier duidelijk zoekende, zonder dat dit tot hele grote problemen leidt. Keeper Wesley houdt samen met zijn verdediging tot dusver redelijk makkelijk stand.

Hier staat tegenover dat wij ook niet echt kansen creëren. We zijn een paar keer dreigend via Robin, maar zonder echt grote kansen te krijgen. Vaak is de voorzet of afwerking onvoldoende. Hier moeten we echt meer uithalen, dit zorgt er namelijk voor dat we wat meer rust in ons spel krijgen. Nu was het namelijk Gastel wat tegen de verhouding in de 0-1 maakt. Een toevalstreffer want de spits van Gastel had zelf niet in de gaten dat hij scoorde. Nadat wij verzuimden om de bal goed weg te werken viel die uit de kluts op de schoen van de Gastel spits en caramboleerde de goal in, 0-1. Met deze stand gaan we ook rusten. De afdronk van de eerste helft is een aardig spelend Kloetinge dat te weinig kansen creëert en dat 0-1 achter staat. Geen man overboord en veel beter dan vorige week.

De tweede helft hebben we meer moeite om het spel te maken, zeker in het eerste kwartier. Hierin komen we ook 0-2 achter na slap verdedigen bij een hoekschop. De eerste helft was Gastel daar al gevaarlijk mee en nu weer. We zetten wel keurig 2 mensen bij de palen maar we vergeten om een vrije man die voor de bal moet gaan op de 5 meter te zetten. Nu gaapt er een enorm gat tussen keeper Wesley en zijn verdedigers. In deze ruimte duiken vervolgens de Gastel-spelers en 1 van hen kan ongehinderd de bal binnen lopen. Tsja, we rollen nog net de rode loper niet uit maar dat scheelt niet veel, 0-2.

Kloetinge JO 13-2 pakt nadien de handschoen op en knokt zich terug in de wedstrijd wat een compliment waard is. Er wordt hard gewerkt en bij vlagen weer goed gevoetbald. In de 21e minuut van de 2e helft worden we beloond. Het is Dylan die aan het eind staat van een goede aanval en in 2 keer weet te scoren, 1-2. Met nog een kleine 10 minuten op de klok zit er wellicht nog meer in het vat. De jongens geloven er in ieder geval in en gaan op zoek naar de gelijkmaker.

We dringen Gastel terug, maar komen niet echt tot een goed uitgespeelde aanval. We proberen het wel maar het is niet goed (slim) genoeg. Als 4 minuten voor tijd Gastel uit een counter de 1-3 maakt is het over en uit.

Alles bij elkaar wel een terechte nederlaag al zijn we zeker niet minder dan Gastel. Wel geven we de doelpunten nog steeds iets te makkelijk weg. Die slordigheidjes, onoplettendheid of de foutjes moeten we proberen te verminderen / vermijden. Wel hebben we (in fases) een Kloetinge JO 13-2 gezien dat wilde winnen en strijd leverde. Belangrijker nog: we durfden te voetballen en de bal rond laten gaan. Hier kunnen we mee verder. Wel moeten we nu de volgende stap zetten en zowel aanvallend als verdedigend doortastender worden. Dan weet ik zeker dat we voor een plek in de top 3 kunnen gaan. Volgende week gaan we op bezoek bij MOC in Bergen op Zoom.