Kloetinge JO13-2 koestert puntje + foto's

Onder 13 competitie (voorjaar), 1e klasse 2

14 april 2018 10:00

Nieuwdorp, J. (Jimmy)

Vandaag mogen we net als de eerste ontmoeting tegen Hoeven op ons hoofdveld aantreden. Qua ambiance leuk, maar qua veld niet per se een voordeel. De wedstrijd voor de najaarscompetitie verliep voor ons moeizaam. We hadden veel moeite met het gedurfde en goede veldspel van Hoeven, wat mede kwam door een gebrek aan inzet en strijd aan onze zijde. Dat mag ons deze keer in ieder geval niet gebeuren. Slecht spelen / fouten maken mag, maar verzaken niet. Kloetinge JO13-2 begint vandaag met Noah, Dylan en Mitchell op de bank.

We beginnen goed en zijn de bovenliggende partij al hebben we wel moeite om tot goede combinaties te komen. Dit komt enerzijds door de ‘knollentuin’ waarop we voetballen, maar met name door de onrust aan de bal aan onze zijde. We zijn veel te gehaast en onzuiver in de passing. Het wedstrijdbeeld is dan ook heel onrustig met veel fouten over en weer. We zijn in de eerste 10 minuten de meest dreigende partij maar zonder echt gevaarlijk te worden. Met name via onze snelle linksbuiten Robin halen we een paar keer de achterlijn, maar zonder resultaat. De ene keer is de voorzet niet zuiver of de bezetting voor het doel niet goed en de andere keer schieten we de bal slap in of staat ons vizier niet op scherp.

De eerste de beste keer dat Hoeven in de buurt van ons doel komt is het direct alle ‘hens aan dek’. Halverwege onze eigen helft verzuimen we in te grijpen. Finn denkt terecht dat moet anders, maar in zijn enthousiasme loopt hij in het strafschopgebied een speler van Hoeven van de sokken. Scheidsrechter Jimmy geeft een terechte pingel aan Hoeven. Onze hoop is gevestigd op keeper Wesley en naar later blijkt terecht! Hij kiest de goede hoek en duikt de inzet keurig uit de hoek en ook de rebound wordt door Hoeven gemist. Zo ontsnappen we aan een achterstand en blijft de brilstand op het scorebord staan.

In tegenstelling tot de eerste wedstrijd tegen Hoeven hebben we een beter antwoord op hun veldspel. We schuiven sneller een man door waardoor er boeiende 1-op-1 “gevechten” te zien zijn. Sommige van onze spelers aarzelen jammer genoeg te vaak en/of is de aansluiting onvoldoende, waardoor de tweede / afvallende bal vrijwel altijd voor Hoeven is. Ze nemen dan ook langzaam het initiatief over. Keeper Wesley wordt nog een keer geholpen door de lat als een pegel van afstand boven hem uiteenspat. Een gebrek aan inzet kunnen we onze jongens niet direct verwijten. Ze moeten vooral slimmer werken en niet harder. Strijd leveren als we de bal niet hebben, rust en overzicht als we de bal wel hebben. De intentie om te voetballen / combineren is er wel, maar de uitvoering laat te wensen over. Met wat geluk gaan we met een 0-0 stand de rust in.

De 2e helft is van onze zijde qua veldbezetting iets beter, maar het blijft moeizaam. Het lijkt er vandaag niet in te zitten. Dat kan een keer gebeuren, maar dan stropen we de mouwen op! Dat doen onze boys gelukkig ook en er ontstaat een spannende 2e helft. Van beide kanten niet echt goed, maar met goede bedoelingen en veel inzet. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Hoeven ‘op punten voorstaat’. Verdedigend geven we echter geen krimp, waarbij met name Persijn veel ballen afpakt en opruimt. Aanvallend zijn we echter onmachtig. We creëren vrijwel geen (uitgespeelde) kansen, iets wat ons niet vaak overkomt. Een gelijkspel lijkt het maximale.

Dat gelijke spel hangt aan een zijden draadje als een paar minuten voor tijd keeper Wesley een harde inzet van Hoeven los moet laten, waarna een speler van Hoeven scoort. De scheids lijkt al onderweg naar de middenstip als hij onze grensrechter met de vlag omhoog ziet staan: buitenspel. Dat zou heel goed kunnen en de vlag gaat met overtuiging de lucht in. Anderzijds ging het razendsnel en was de situatie onoverzichtelijk. Hoe dan ook, hij vlagt vanuit de overtuiging het goed en eerlijk te doen. Zoals de scheidsrechter eerder in de wedstrijd ook het advies van de grensrechter van Hoeven opvolgde doet hij dat nu ook. Geen doelpunt en het blijft 0-0. Zoals helaas te doen gebruikelijk in het voetbal levert dit de scheids- en grensrechter een hoop verwijten en commentaar op, zowel van de spelers als supporters van Hoeven. Enerzijds begrijpelijk, maar niet goed te praten. Zeker niet als ze blijven aanhouden. Een compliment voor de trainer en leider van Hoeven is hier wel op zijn plaats, aangezien zij de spelers tot orde riepen en genuanceerd reageerden. Commotie alom, maar het eindresultaat verandert er niet door, 0-0.

Uiteindelijk moeten we gewoon heel erg blij zijn met een punt. Als er een ploeg verdiend had te winnen vandaag dan waren dat wel onze gasten. Zij verliezen 2 punten en wij winnen er 1. Komende zaterdag spelen we tegen de ongeslagen kampioen van de najaarscompetitie Steenbergen. We hebben hier niks te verliezen, dus laten we vooral lekker en onbevangen gaan voetballen. Met uw steun kunnen we wellicht voor een stuntje zorgen.