Kloetinge JO13-2 heeft aan 1 helft genoeg

7 april 2018 9:45

Chetbi, W. (Wassim)

MOC’17 JO13-2 – Kloetinge JO13-2

De trouwe volgers (of lezers van de verslagen) van JO13-2 zullen zich vertwijfeld hebben afgevraagd hoe het onze boys de afgelopen weken is vergaan. Nadat we de eerste competitiewedstrijd van de voorjaarsreeks verloren van Victoria ’03 bleef het enige weken stil rondom JO13-2. Dit had gelukkig niets te maken met de behaalde resultaten, integendeel! De afgelopen weken werd er achtereenvolgens met 1-4 gewonnen van Alliance JO13-1 en met 2-3 van Internos JO13-1. Kortom, de ‘radiostilte’ had alleen te maken met andere ‘verplichtingen’ van uw vaste verslaggever. Die had overigens nog wel gehoopt dat er iemand anders de pen zou overnemen, maar dat bleek helaas ijdele hoop. Wel zijn er van de wedstrijd tegen Internos mooie plaatsjes geschoten die op onze teampagina zijn te vinden. We staan na 3 wedstrijden met 6 punten in de subtop.

Vandaag gaan we onder zomerse omstandigheden op pad richting Bergen op Zoom. Laagvlieger MOC ’17 is hier onze tegenstander, maar dat gezegd hebbend weten we inmiddels dat wij geen enkel weekend een ‘makkie’ hebben. We zullen elke week vol aan de bak moeten en scherp moeten zijn om de punten te pakken. We spelen gelukkig op kunstgras waardoor we ons vertrouwde combinatiespel kunnen spelen. Of we dat ook gaan laten zien is altijd afwachten. De jongens krijgen als opdracht mee de keeper van MOC’17 ‘de eerste bal’ te laten spelen door wat in te zakken, wat bij een eventuele uittrap sowieso beter is. Zo hopen we wat meer ruimte in onze aanval te creëren en kunnen we druk zetten op de verdediging van MOC in de hoop dat zij foutjes gaan maken. Helaas is Boris geblesseerd en dus deze keer maar 2 wissels, Finn en Jay.

Kloetinge komt direct na de aftrap goed uit de startblokken en is meteen de bovenliggende partij en dreigend. We laten vanaf de eerste seconde merken dat er niets te halen is voor onze tegenstander. Desondanks zijn we in het begin nog wat onrustig en slordig aan de bal. Naarmate de wedstrijd vordert laten we dit gelukkig achterwege en laten we mooie combinaties zien. Nu nog doelpunten, zodat we MOC direct een flinke ‘tik’ geven en ons zelf wat meer lucht geven.

Na een snelle en goede combinatie door de as van het veld is het Job die uiteindelijk door Marouane vrij op de rand van de 16 meter wordt gezet. Job blijft kalm en schiet de 0-1 snoeihard tegen de touwen. Als niet veel later de 0-2 valt uit een afgeslagen corner lijkt de strijd al vroeg gestreden. Het is Tijn die alert reageert en de bal laag inschiet. Een lekker begin ne minstens zo belangrijk: we blijven voetballen/combineren. Dit levert nog de nodige kansen op, maar we benutten er hier uiteindelijk maar 2 van. Eerst is het Robin die een afgeslagen bal vanaf de rand van de 16 meter met zijn 'chocoladebeen' keurig over de keeper lobt, 0-3. Een prima doelpunt waarbij het belang van het goed opstellen bij hoekschoppen eens te meer weer blijkt. Robin heeft de smaak te pakken en gaat op zoek naar zijn tweede doelpunt. De kans hierop krijgt hij, na weer een mooie aanval. Robin gaat voor eigen succes terwijl Marouane keurig was meegelopen en helemaal vrij staat. In plaats van de keeper simpel te omspelen door de bal naar Marouane te plaatsen, schiet Robin zelf op doel. De keeper weet zijn schot keurig te pareren, maar de rebound is voor Marouane die zo alsnog kan scoren en de 0-4 laat aantekenen.

MOC komt er in de eerste helft feitelijk niet aan. Op een sporadische actie van de goede en snelle linksbuiten na valt er van hun zijde weinig aanvallends te melden. Keeper Wesley kan genieten van de heerlijke lentezon. Heel af en toe moet hij ingrijpen wat hij ook goed doet.

Ondanks de ruime voorsprong blijft het een ontwikkelpunt om de vele kansen die we ook nu weer creëren (dat is positief!) ook te benutten. Te vaak is de voorzet niet goed, de andere keer lopen de spitsen niet goed vrij of missen we gewoon door onzuiver of slap in te schieten. Tsja, zo is het altijd wat en blijven we kritisch. Aan de andere kant is een 0-4 voorsprong bij rust al een hele luxe voor ons.

De tweede helft is het beeld helaas heel anders. MOC komt veel beter in de wedstrijd, overigens zonder dat wij nu zelf echt in de problemen komen. Daarvoor zijn ze eenvoudigweg niet goed genoeg. Het verschil met de eerste helft is enerzijds het feit dat MOC met meer strijd en energie de 2e helft speelt en anderzijds een gebrek hieraan aan onze zijde. We spelen de 2e helft veel te slap en ongeconcentreerd en dan ziet het er zelfs tegen een ploeg als MOC niet uit. We komen zelden nog tot een fatsoenlijke aanval en de ene fout wordt gevolgd door de andere. Tsja………… jammer, maar dat is nu eenmaal voetbal of is het toch ook een kwestie van mentaliteit? Wie het weet, mag het zeggen......Hoe dan ook, keeper Wesley wordt twee keer in de steek gelaten door zijn medespelers (niet alleen de verdedigers). Bij het eerste tegendoelpunt staan we eerst aan de verkeerde kant te dekken en verzuimen we nadien om kordaat in te grijpen. De linksbuiten van MOC laat keeper Wesley overigens met een prachtig stifje kansloos, 1-4. Bij de 2e goal van MOC spelen we de bal zover en onzuiver vanuit onze aanval terug richting onze verdediging. De bal komt in het 'niemandsland' achter onze verdediging. We reageren hier (te) traag op en zo kan de rechtsbuiten van MOC ermee aan de haal gaan en de 2-4 scoren. Jammer en totaal onnodig. Niet veel later fluit de jonge maar goed leidende scheids af, eindstand 2-4.

Los van de welkome 3 punten, biedt met name de eerste helft een mooie basis om mee verder te gaan. Zaterdag mogen we eindelijk een keer thuis spelen en wel tegen Hoeven JO 13-1. Een jonge maar goed voetballende ploeg, waar we nog wat goed tegen te maken hebben. Aanvang 10.00 uur. Tot dan!