Kloetinge JO 13-2 wint streekderby

Onder 13 competitie (voorjaar), 1e klasse 2

12 mei 2018 11:15

J.M. (Sjacco) de Waard

Na het teleurstellende spel (met name 1e helft) en resultaat van vorige week tegen MZC’11 mogen we vandaag weer eens uit spelen, al hadden we ook op de fiets kunnen gaan. We gaan namelijk op bezoek bij buurman Kapelle. Keeper Wesley (en zijn vader Frank) gaf wat dat betreft het goede voorbeeld door de warming up op de fiets te doen. Gelukkig zijn we weer compleet en dat zullen we vandaag ook nodig hebben. De 1e wedstrijd eerder dit seizoen hebben we weliswaar gewonnen, maar het blijft een ploeg om niet te onderschatten. Er zitten zoals we weten enkele goede voetballers (en -sters) bij onze buren. We spelen op het kunstgras onder een heerlijk zonnetje, kortom perfecte omstandigheden.

Marouane, Dylan en Mitchell beginnen op de bank. Kloetinge begint slap en rommelig aan de wedstrijd. Kapelle is feller en wint vrijwel alle duels. Als we dan al de bal hebben zijn we veel te onrustig, zodat we weer opnieuw achter de bal en tegenstander aan kunnen. In de opbouw zijn we wat angstig en durven we niet door te voetballen en open te draaien naar de backs. Zo komt de bal weer bij keeper Wesley die niks anders kan doen dan “blind” weg trappen. We lopen dus achter de feiten aan. We staan vaak niet goed opgesteld en schakelen te langzaam om. Tsja, een hele waslijst, maar helaas wel het spelbeeld. Het lijkt wachten op een doelpunt van Kapelle. Die valt dan ook in de 16e minuut als Jamiro zich laat verrassen door de kleine maar snelle en behendige linksbuiten van Kapelle. Die schiet uit een moeilijke hoek hoog en hard binnen. Een mooi doelpunt waarbij keeper Wesley kansloos is, 1-0. Op dat moment meer dan verdiend en als we niet oppassen dan loopt de achterstand nog verder op.

Na wat wissels (NB dit was van te voren al afgesproken) en omzettingen in de ploeg krijgen we meer grip op de wedstrijd. We winnen meer duels, staan beter gepositioneerd en we durven weer te voetballen. Langzaam kantelt de wedstrijd in ons voordeel, mede door het gunstige scoreverloop. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit niet helemaal gelijk op ging met het spelbeeld, maar dat is voetbal. We scoren diep in de 1e helft binnen 5 minuten tijd namelijk 2 keer uit een hoekschop (voor ons redelijk uniek). In de 25e minuut is het de zojuist ingevallen Dylan die alert is na een corner van Mitchell. De bal blijft in de doelmond hangen en Dylan is alert, 1-1.

Op slag van rust een vergelijkbare situatie na een corner van Finn. De bal blijft bij de 2e paal hangen en de verdediging van Kapelle aarzelt dit in tegenstelling tot Marouane. Die wacht niet en schiet van dichtbij de 1-2 hoog tegen de touwen. Dat is ook de ruststand. Zoals gezegd licht geflatteerd maar wel prettig. Nu voetballend en qua inzet nog een tandje bij.

In 2e helft zien we gelukkig direct van de start een beter Kloetinge JO13-2. We voetballen bij vlagen goed en werken hard. Verdedigend geven we weinig weg wat mede komt door de assistentie van met name de halfspelers. Centrale middenvelder Job heeft wat last van zijn luchtwegen en heeft moeite met omschakelen van aanval naar verdediging. Dit wordt gelukkig door zijn teamgenoten goed opgevangen, wat ook terecht is gelet op de aanvallende bijdrage van Job. Het is dan ook geen verrassing dat hij de terechte 1-3 na een goede aanval binnen schiet. Even daarvoor had hij na een fantastische solo al keihard op de lat geschoten. Een schitterende actie die meer verdiende.

Het spelbeeld is na rust meer in evenwicht, waarbij Kapelle wellicht optisch een licht overwicht heeft. Het lukt ze alleen niet om echt gevaarlijk te worden. Kloetinge verdedigt over het algemeen goed. Feitelijk krijgt Kapelle in tegenstelling tot Kloetinge JO13-2 maar 2 kansen. Ze zijn heel dicht bij een doelpunt als de bal na een corner in de doelmond blijft hangen. Een echte scrimmage volgt en bal wordt met kunst en vliegwerk van de lijn gehaald. Daarna volgen nog een 1-2 kansen waarbij Wesley alert reageert en zijn klasse bewijst. Wij verzuimen echter om meer afstand te nemen al komen we dus niet echt meer in de problemen. Zo krijgen Tijn en Marou nog een goede kans na goed voorbereidend werk van onze snelle linksbuiten Robin. Ook Dylan probeert het nog met een schot van buiten het 16 meter-gebied na een mooie aanval over veel schijven.

We spelen de wedstrijd op een goede manier uit en nemen over de hele wedstrijd gezien verdiend de 3 punten mee naar Kloetinge. We staan nu met 17 punten uit 8 wedstrijden op een mooie 3e plek in de 'Brabantse' (met een Zeeuws tintje) 1e klasse, maar het beeld is nog wat vertekend doordat we een wedstrijd meer hebben gespeeld. Zaterdag as spelen we om 10.00 uur thuis tegen VVR, een directe concurrent in de strijd om een top 3 klassering. Na deze wedstrijd weten we meer.

Tot zaterdag!