JO15-1 wint van Sparta JO14-1

... (schot)
... (penalty)

6 februari 2018 19:00

Vorige week had Sparta contact met ons opgenomen of we een oefenwedstrijd wilden spelen. Natuurlijk wilden we dit, alleen moest wel doordeweeks. 19.00 spelen in Rotterdam, dus 16.45 vertrek vanuit Kloetinge. Voor iedereen allemaal net haalbaar. Sommigen moesten nog tot 16.15 naar school, dus na school rechtstreeks door naar Kloetinge.

Ook trouwens heel fijn dat alle ouders van JO15-1 altijd bereid zijn om te rijden. Ook op dit soort tijdstippen doordeweeks. Zonder spelers geen wedstrijden, maar zonder hulp van de ouders zou dit ook niet lukken. Zoals eigenlijk gebruikelijk vertrokken we keurig op tijd, en zonder al te veel file waren we stipt 18.00 op het sport complex van de Jeugdopleiding Sparta,  (bijzonder: er is eigenlijk ook nooit iemand te laat bij JO15-1, prima discipline van de boys (;-) ).

Voor degene die het niet kennen, een mooi complex met prachtige (verlichte) kunstgrasvelden. Een sfeervolle kantine, met daar allerlei Sparta-vlaggen met daarop foto’s van bekende profvoetballers die afkomstig zijn vanuit deze jeugdopleiding. Enkele namen/vlaggen vielen natuurlijk (als Zeeuw) direct op, zoals Rick van Drongelen en Danny Blind. Maar ook spelers als Kevin Strootman, Jetro Willems, Mempis Depay en niet te vergeten John de Wolf hebben allemaal bij deze jeugdopleiding gespeeld. Kortom, niet voor niets schijnt dit één van de beste jeugdopleidingen van Nederland te zijn. Toch mooi dat we daar nu tegen konden oefenen.

Met een behoorlijke vrieskou, handschoenen waren echt niet overbodig, gingen we van start. Zowel VVK als Sparta begonnen beide scherp en gedreven. Kort op de bal, fanatieke duels en een zeer hoog tempo. Hoger dan dat wij tot nu toe gewend ware in de competitie en oefenwedstrijden. Ondanks dat het hier allemaal eerste jaars-spelers betrof (JO14-1) zag je goed dat dit de top van Nederland is op het gebied van jeugdvoetbal. Niet voor niets spelen zijn in de eredivisie van het jeugdvoetbal en zitten in de competitie met ploegen als Ajax, Feyenoord en PSV. Voor de winterstop is dit team van Sparta zelfs nog  als 2e geëindigd, net achter Ajax JO14-1.

Hun percentage balbezit lag duidelijk hoger, ik denk 60% sparta, 40% VVK, alleen echt kansen creëren lukte bij hen niet goed. Zoals bij ons eigenlijk altijd goed gaat, zijn we erg gevaarlijk in de snelle omschakeling (counter). Na 3 minuten was het dan ook al raak door een goede assist van Luka op Sander (0-1). En zoals al weken, Sander weet altijd heel makkelijk de bal in het net te krijgen! Klasse, een goed begin.

Helaas kon Luka niet lang genieten van zijn prima assist, al vrij snel kreeg hij een schop tegen zijn knie. Gevolg een opgezwollen knie en een behoorlijke wond (van een nop) op zijn knie. Voor Luka zat de wedstrijd erop en kon niet anders dan toekijken vanuit de dug-out.

Sparta voerde druk op, en al snel werd het 1-1 (12e minuut). Prima goal van hun kant, rommelig uit verdedigd door ons, en tja, dan weten ook zij natuurlijk makkelijk het net te vinden. Na felle duels wist Olivier in de 16e minuut met een solo het goal te bereiken (1-2). Het ging dus over en weer… zo ook de rest van het score verloop, tot aan de rust:

2-2 (penalty tegen, minuut 30);

2-3 (Sander, assist Olivier, minuut 35)

Na de rust wederom een gedreven Sparta en VVK. Eerlijk is eerlijk, Sparta liet het betere spel zien. Maar iedereen kent vast het spreekwoord: van een mooi bord kun je niet eten. Met andere woorden, technisch waren deze jongens van Sparta erg goed, alleen ook in de 2e helft wisten ze niet echt heel gevaarlijk te worden. Scoren lukte dan ook niet.

En ons rendement bleef hoog. Ook de 2e helft.

2-4 (Sander, assist Jake, minuut 50)

2-5 (Olivier, assist Thijn, minuut 60)

2-6 (Sander, minuut 70).

Een mooie uitslag, kijkend naar balbezit misschien niet helemaal verdiend. Maar we blijven ongeslagen, hebben echt een bijzondere goede teamprestatie neergezet! Hard gewerkt, doeltreffend en geconcentreerd gespeeld. Sparta een prachtige ploeg om tegen te oefenen, met individueel echt goede spelers. Het was een mooie voetbalavond, die het reizen meer dan waard was,  en uiteindelijk gaat het er toch om dat die bal in het net komt, en dat kunnen we…

Zaterdag Zeelandia uit, voor de competitie. Dit zal weer een heel andere wedstrijd worden

Hier weer mooie film-beelden, met weer veel dank aan Jurgen Voet.

1e helft:

2e helft: