Kloetinge JO 13-1 laat JVOZ kansloos

JVOZ JO13-2

Onder 13 beker poule, Groep 1 01

15 september 2018 9:45

Na 2 ruime en goede overwinningen in de beker spelen we vandaag de laatste bekerwedstrijd in deze poule en wel tegen de ploeg die ook bij ons in de competitie zit, nl. JVOZ 13-2. Een ploeg in opbouw met allemaal 1e jaars, dus eigenlijk een JO12-team. Met deze wetenschap ligt onderschatting op de loer, maar onze jongens weten dat de tegenstanders wellicht klein van stuk zijn, maar dat ze wel kunnen en willen voetballen. Wij moeten ze die tijd en ruimte niet geven. Als we dat doen in combinatie met ons eigen veldspel heeft uw verslaggever er alle vertrouwen in. We moeten het vandaag nog steeds zonder de langdurig geblesseerde Robin doen, maar voor het overige is iedereen fit (op wat kleine pijntjes na). Voor Jens en Wessel een speciale wedstrijd aangezien zij vorig seizoen nog de kleuren van JVOZ verdedigden, want andersom geldt voor Jona Gerling. Die heeft het vertrouwde groen-wit ingeruild voor het JVOZ-blauw. Genoeg informatie vooraf, laat de bal maar rollen….

Kloetinge komt goed uit de startblokken en laat direct zien wie er vandaag ‘de baas’ is in het veld. JVOZ wordt meteen ‘bij de strot’ gegrepen en vastgezet. De spitsen Jorik, Mika en Ricardo geven direct ‘gas’. Dit levert meteen gevaar op. Uit een hoekschop van Ricardo in de 3e minuut is het Thom die behoorlijk vrij staat maar over kopt. Dit had de openingstreffer al kunnen (en misschien wel moeten) zijn. JVOZ blijft proberen om op te bouwen, maar ze krijgen hier niet de gelegenheid voor. Kloetinge zet collectief druk naar voren en weet binnen no time de bal weer te heroveren. Het is dat we nog wat slordig zijn in de combinatie en eindpass, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat het 1e doelpunt valt. In de 10e minuut lijkt het zover als Mika op ongeveer 20 meter van het doel de bal onderschept en prima ziet dat de keeper te ver uit zijn doel staat. Met een heerlijk schot verslaat Mika de keeper maar de bal spat op de kruising uiteen. Pech, maar een goede poging die absoluut meer verdiende. De verdediging onder aanvoering van Finn Verhulst heeft het niet druk met doelpunten voorkomen, wel met afjagen en opbouwen. Onze keeper had in de 1e helft eigenlijk wel een snipperdag kunnen nemen, hij hoeft zijn kwaliteiten niet te laten zien. We weten allemaal dat het des te moeilijker is om geconcentreerd te blijven.

In de 13e minuut is het dan wel prijs. Persijn weet met een prima pass Mika te bereiken die op zijn beurt Ricardo in stelling brengt. Die blijft koelbloedig en schuift met zijn linker (!!) de 0-1 binnen. Een meer dan terechte voorsprong. Twee minuten later neemt Wesley vanaf rechts een korte corner op Finn Zuijdwegt die de bal ongenadig hard in de verre winkelhaak schiet. Een beauty en goed voor de 0-2.

Kloetinge is heer en meester. Er wordt goed druk gezet op JVOZ en als we de bal hebben spelen we deze over het algemeen goed rond. Als we iets secuurder zijn in de eindpass en afronding, zou het al veel meer kunnen zijn. We kunnen (nog) niet alles hebben, er moet ook nog ruimte zijn voor verbetering. Desondanks spelen we bij vlagen heel behoorlijk. Zo staat Wesley aan het eind van een mooie combinatie tussen Boris en Ricardo. Jammer genoeg schiet hij op de keeper. Vlak voor rust maken we toch nog de 0-3 uit een mooie aanval. Boris geeft een prima voorzet op Wesley die de bal prima aflegt op Pieter die keurig in de lang hoek weet te scoren. Ruststand 0-3.

Met redelijk tot goed veldspel en een ruime voorsprong gaan we aan de siroop. We zijn geen moment in de problemen gekomen. Nu is het zaak om deze lijn door te trekken naar de 2e helft, maar uit ervaring weten we dat dit vaak lastig is. Spelers die hun kans (op een doelpunt) ruiken en dingen gaan doen die we niet hebben afgesproken. Allemaal heel herkenbaar. We moeten blijven voetballen en JVOZ geen tijd en ruimte geven. Laten we doen alsof het 0-0 is en proberen om de 2e helft ook met 0-3 te winnen.

JVOZ heeft in de 2e helft de organisatie beter voor elkaar. Er zit meer variatie in hun opbouw, het lukt ze nu af en toe om onder onze druk uit te voetballen maar veel verder dan iets over de middenlijn komen ze niet. Onze keeper heeft het nog steeds rustig. De eerste grote kans van de 2e helft is dan ook voor ons. Uit een goede hoekschop verzuimt Pieter om met zijn hoofd de bal tegen de touwen aan te knikken. Een minuut later krijgt hij een cadeautje van de JVOZ verdediging en kan eenvoudig de 0-4 aantekenen. JVOZ blijft halsstarrig proberen om op te bouwen. Enerzijds te prijzen, anderzijds wellicht ook wat naïef. Ik ben geneigd om voor het eerste te kiezen, met alle risico’s van dien maar die nemen ze dapper op de koop toe.

Kloetinge speelt in de 2e helft te slordig en te gehaast, waardoor JVOZ wat kansjes krijgt. Nou ja, ze komen in de buurt van het doel van Finn. In de 13e minuut moet Finn zowaar gestrekt naar de hoek. Dit doet hij prima en verwerkt het schot tot een hoekschop. Hier ontstaat niet echt een kans uit, al lijkt het wel even hectisch in onze doelmond. We komen zonder schade uit dit micro-offensiefje van JVOZ.

Het restant van de wedstrijd is matig. Het lukt ons minder goed om e.e.a. uit te spelen, wat deels dus ook komt door de betere organisatie bij JVOZ. Een minuut voor tijd brengt Mika de keeper van JVOZ in de problemen die de bal uit pure wanhoop maar aan Mika geeft. Die scoort in 2 pogingen de 0-5.

Een goede 1e helft gevolgd door een matige tweede. Desondanks een makkelijke 0-5 overwinning, goed voor een ticket voor de volgende bekerronde. Zaterdag a.s. eindelijk de start van de competitie. We mogen op bezoek bij Desk JO13-1 in Kaatsheuvel. Wellicht dat we dan een beter beeld hebben van onze kracht. Ik kan niet wachten………tot volgende week. Het is een eindje rijden maar uw steun is zeer welkom.