Rogier Veenstra vanaf volgend seizoen hoofdtrainer

20 december 2023 20:00

Rogier Veenstra is met ingang van het seizoen 2024-2025 de nieuwe hoofdtrainer van VV Kloetinge. De 36-jarige oud-prof wordt deze zomer de opvolger van Jurriaan van Poelje, die na twee jaar vertrekt. Rogier zal de overstap maken van profclub Excelsior Rotterdam, waar hij sinds medio 2022 werkzaam is als Hoofd Jeugdopleidingen. Dit seizoen is hij daarnaast ook trainer van Excelsior Onder 18, waarmee Rogier afgelopen weekend naar Divisie 2 promoveerde.

Bij onze vereniging tekent de oud-speler van onder meer NAC Breda, Excelsior, Haarlem, Hoek en Kloetinge een contract voor twee seizoenen, met een optie voor een derde jaar. Naast zijn functie als hoofdtrainer gaat Rogier zich binnen VV Kloetinge ook bezighouden met het begeleiden van diverse jeugdtrainers. De jeugdopleiding neemt een belangrijke rol in en als club willen we daarmee de komende jaren ook stappen zetten.

Rogier kijkt ernaar uit om bij VV Kloetinge aan de slag te gaan. “Na dit seizoen had ik nog een contract voor een jaar bij Excelsior”, vertelt hij. “Vorig jaar heb ik bij de club aangegeven dat ik niet helemaal happy was in mijn werk en liever meer op het veld wilde staan. Vorig seizoen heb ik een tijdje de Onder 21 getraind, dit seizoen is dat de Onder 18. Daar krijg ik energie van, ik ben nu veel gelukkiger.”

De afgelopen anderhalf jaar heeft hij in Rotterdam veel geleerd. Hij kon nog minimaal een jaar bij Excelsior blijven, maar besloot op het aanbod van Kloetinge in te gaan. “Ik heb tussen 2011 en 2013 twee seizoenen met veel plezier bij Kloetinge gevoetbald. De afgelopen jaren heb ik steeds contact gehouden met de beleidsbepalers, de deur stond voor mij altijd open. We hebben goede gesprekken gehad, over allerlei aspecten. Ik ga het werk als trainer van de eerste selectie onder meer combineren met het begeleiden van jeugdtrainers. De ervaring die ik bij JVOZ en Excelsior heb opgedaan komt dan ook van pas.”

Rogier ging na zijn actieve carrière, die hij vanwege hardnekkig blessureleed eerder moest beëindigen dan gehoopt, ruim acht jaar geleden als assistent-trainer aan de slag bij Zeelandia Middelburg. Bij die club was hij ook voor de eerste keer hoofdtrainer, daarna werkte hij achtereenvolgens bij Goes, ASWH en nu dus Excelsior. “Ik ben denk ik niet meer de trainer die ik een paar jaar geleden was”, zegt hij. “Ik pak bepaalde zaken nu anders aan. Ik kom ook niet zomaar terug naar Zeeland. Ik wil Kloetinge verder op de kaart zetten en proberen om hoge ogen te gooien. Die ambitie hoort bij een club als Kloetinge.”

Het bestuur en de technische commissie van VV Kloetinge zijn bijzonder tevreden dat Rogier Veenstra is vastgelegd als nieuwe hoofdtrainer. “We doen hiermee een langverwachte en juiste investering in de vereniging, waarmee we ook proberen met de jeugdafdeling een volgende stap te zetten. VV Kloetinge wil graag een platform zijn voor jonge, ambitieuze trainers, die zichzelf verder willen ontwikkelen. De spelers kunnen daar alleen maar van profiteren. Daarnaast willen we ook eenheid creëren in de manier van opleiden. Rogier kan daar ongetwijfeld een mooie bijdrage aan leveren.”

De afgelopen seizoenen is het eerste elftal van VV Kloetinge twee keer achter elkaar kampioen geworden, waardoor het nu in de Derde Divisie speelt. De club wil graag een stabiele derdedivisionist worden, met een selectie die zoveel mogelijk zelf opgeleide spelers telt. De JO19-1 speelt op dit moment op het hoogste niveau van Nederland, de Onder 23-1 eindigde in de eerste seizoenshelft in Divisie 2 op de tweede plaats. Het team heeft de gezonde ambitie om ook te promoveren naar het hoogste niveau van Nederland.